Każda firma reklamująca się na Instagramie spotyka się z wahaniami zasięgów, zwłaszcza w ostatnim roku. Jedni obserwują spadki zaangażowania, inni nagły chwilowy wzrost. Czym jest to spowodowane? Spieszymy z wyjaśnieniem!
Przyczyny zmian w głównej mierze wynikają z bardzo oczywistego powodu, którym są pieniądze. Serwis utrzymuje się dzięki reklamodawcom, którzy płacąc za reklamy zasilają całą maszynę. Naturalne jest, że w tej sytuacji posty sponsorowane i reklamy są faworyzowane. Niestety przykrą konsekwencją jest spadek zasięgu organicznego dla przeciętnych użytkowników. Żeby się wybić w tym natłoku reklam, są zmuszeni zapłacić - i o to właśnie chodzi, maszyna sama się napędza. Oczywiście sponsorowane posty to nie jedyny sposób, aby zwiększyć zasięgi, ale zdecydowanie najwygodniejszy i mniej czasochłonny.
W 2022 roku Instagram zmienił sposób wyświetlania z chronologicznego feedu na algorytm. Algorytm bazuje na zasadzie uczenia maszynowego, co wywołuje jego nieustanną zmienność. Od tego czasu wszystko się zmienia i ciężko dokładnie określić jaka strategia jest najbardziej skuteczna. Kluczowe czynniki wpływające na algorytm to:
- informacje o poście – format (np. zdjęcie, film), data publikacji, liczba polubieni,
- informacje o osobie/profilu – na ile interesująca może być dla Ciebie ta osoba,
- Twoja aktywność – tematyka i format preferowanych treści,
- historia interakcji z danym profilem/osobą.
Na podstawie tych informacji obliczane jest prawdopodobieństwo wejścia w interakcję z postem (tzw. wynik zainteresowania), który w głównej mierze określa kolejność wyświetlania postów.
Powyższe jest spowodowane działaniem algorytmu. Istnieją jednak też inne przyczyny zmniejszenia widoczności profili na Instagramie. Wywołane są niektórymi działaniami użytkowników, którzy żeby zaoszczędzić czas działają na skróty. W błędnym przekonaniu, że ilość jest ważniejsza niż jakość, często stosowane są metody sztucznego zwiększania ruchu
na profilu, takie jak likeforlike, followforfollow czy grupy wsparcia. Polegają na masowym lajkowaniu/obserwowaniu innych profili (licząc na to samo w zamian), czy umawianiu się na konkretne godziny generowania zwiększonego ruchu w celu zwiększenia zasięgu strony. Są to metody niedozwolone, które nie tylko przyczyniają się do spadków zasięgów, ale mogą tez skutkować zablokowaniem
lub usunięciem konta. Ponadto są to działania mało skuteczne, bo skupiają przypadkowe osoby, niekoniecznie zainteresowane naszymi treściami.
W obliczu wciąż zmieniających się algorytmów niestety nie ma gotowego sposobu na sukces. Oprócz stosowania się do powyższych zasad warto jest obserwować na bieżąco statystyki i dopasowywać kampanie tak, aby znaleźć złoty środek.
Proponuję Ci bezpłatną 30-minutową konsultację strategiczną. Nie zmarnuj szansy, zapisz się na poradę i rozkręć swój biznes w Internecie!
Cyfrowy strateg i badacz
Martyna Kostrzewska
Comments